Amin Gemei is de bedrijvige jongen die in korte tijd het Nederlandse striplandschap behoorlijk heeft veranderd met zijn visionaire fantasy-uitgaven. In een luxueus gedrapeerd kleed importeerde hij heroïsche helden als Conan en Red Sonja en zorgde ervoor dat we terug aan de robuuste, barbaarse tafel konden zetelen. Geplaagd door steeds dezelfde prijzige kritiek houdt de uitgever echter stand en dijt uit naar andere disciplines (vampieren, science fantasy). Met deze wassende stroom van genreboeken zou het wel eens kunnen dat hij een dijkbreuk veroorzaakt met eventueel catastrofale gevolgen. In het begin nog bescheiden met twee albums per maand, nu valt het al moeilijker bij te benen. Gemiddeld achttien euro voor tweeënvijftig pagina's die dan ook nog eens op één-twee-drie uitgelezen zijn, de politiek van glamour en glitter eist zijn tol. Hoe lang het publiek dit glossy nihilisme blijft slikken, het is afwachten.
Even slick en slimey doktert de commerçant campagnes uit om zijn verdeelpunten en kopers toch over te halen diens boeken extra te pushen. Bewonderenswaardig diens inzet om rechtstreeks met stripwinkels samen te werken om een grotere penetratie te realiseren. Of de 10 + 1 en de introductieprijzen (de eerste twee delen van Drain of Verloren Paradijs in pakket voor 29,95 ipv 35,90 euro). Gemeis zakelijke geest haalde ook de Strijders van Dark Dragon Books boven, een gelijmde set prenten op A4-formaat, interpretaties van enkele gerenommeerde Benelandse artiesten van DDB-personages. Henk Kuijpers, Minck Oosterveer, Hans van Oudenaarden en Thé Tjong Khing doen het met Red Sonja. Ken Broeders, Jorg de Vos, Erik Kriek hertekenen Conan. Jan Bosschaert en Christian Verhaeghe zien het Verloren Paradijs in rook opgaan. Fred de Heij herschildert Hercules. En Romano Molenaar zet zijn potloodtanden in Slaine. Oorspronkelijk drie albums kopen uit de collectie en zo'n prentenkabinet behoort tot jouw bezit.
Leuk en sympathiek, kan je stellen, want zo'n inventieve inzet moet toch beloond worden. Een kleine schare verzamelaars zal zich inderdaad aangesproken voelen om zich hierdoor te laten vangen, het gros van de gemiddelde kopers echter, haakt stelselmatig af. Net omdat de verpakking zo duur is en het inhoudelijke vaak iel en vluchtig leest, voel je je constant bekocht.
Vandaar Dark Dragon Books: in plaats van marketingtrucjes uit te dokteren, zorg voor compacte en goedkopere uitgaves, genre Y the last man, toch zeker wanneer het reproducties van American comics betreft. Het opgeblazen artwork levert immers geen extra meerwaarde op, integendeel. Het haastige spoedwerk valt des te straffer op, de zwakheden worden uitvergroot. Kies voor prijs/kwaliteit. Daar maak je een nieuw publiek mee warm.
maandag 14 februari 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten