Eureducation gooit zijn educatieve naam te grabbel door een promostrip in elkaar te flansen over een ondernemende schoenmakersfamilie. Geen probleem mocht het product gratis weggegeven worden bij aankoop van een van Bommel-paar. Deze verheerlijking is immers iets te genereus met het bejubelen van deze visionaire 'zelfstandigen'. Scenarist Kragt vliegt over de generaties heen en neemt geen tijd om gedegen de ideeën en vernieuwingen van elke generatieling uit de doeken te doen. Wel worden er op een onbeholpen manier relatief onbenullige historische data bijgesleurd om het tijdskader specifieker te bepalen. Echter op zo'n kinderachtige manier dat het op de zenuwen werkt. Enkel het paplepeltje ontbreekt. Ongetwijfeld zeuren ze je minder de kop van het lijf in het begeleidende externe lessenpakket, vooralsnog stelt het niets voor. Vergelijk dat immers eens met Meesters van de Gerst waar eveneens geen al te rooskleurig beeld van het ondernemerschap opgespeld wordt. Met de echte kuilen van de economie en de concurrentie uitgespit. Tekenaar Steve van Bael is de functionele uitvoerder van dienst. Steriel en tweedimensioneel zonder volume. Naar het einde toe merk je dat alles een tikkeltje vlugger moest, de afwerking is slordiger. Naast het scenario is er nog een afknapper: de inkleuring. Johanna van Dinters mond/neusschaduw (pagina 16) lijkt eerder een snor. Een onbenullig detail? Eenheid en esthetiek is zoek. Trouwens nog zo'n futiliteit is de (beschamende) illustratie van Napoleon (pagina 8) op het slagveld van Waterloo. Hoe kan er reeds een gedenkteken staan nog voor de oorlog beëindigd wrd? Hiermee ondermijn je compleet de didactische geloofwaardigheid.
- 9 levens van Van Bommel HC **½
- 9 levens van Van Bommel SC **½
- Rork 1 ***½
zondag 27 januari 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten