Behoor jij tot de groep van non believers, dan zal het moeilijk worden om je in te leven in deze geestenwereld vol verschijningen na de dood en astrale uit-het-lichaam-tredende ectoplasma's. Wie echter eerder al een Jodorowsky las die is veel extremer gewoon. Het basismysterie rond De marteling van de maagd en dus de vrouw met haar dubbelleven is fascinerend spannend. Hoe ze plots van de ene comfortabele situatie letterlijk in de andere penibele geraakt, toont de anonimiteit waarin we leven. Gaan er een paar eventjes ongeoorloofd rechtertje spelen en iemand veroordelen waarvan ze enkel de schone schijn kunnen zijn. Corbeyran had het psychisch kunnen aanpakken en de daders onzichtbaar geestelijk terroriseren. Neen, voor hem moet het ook visueel geuit worden. Suggestiviteit wordt vervangen door een hapklare brok (het ectoplasma). Jammer, het had veel krachtiger gekund. Lannoy is zowat degene met de opvallendste stijl totnutoe. Een beetje de vroege Bertail met fotoreferenties op een zwarte manier uitgebuit. De marteling van de maagd, één van de beste episodes tot nu toe. Leuk weetje: de ijzeren maagd, een foltertuig, speelt een belangrijke rol in dit zesde deel
- Block 109 4 HC **
- Dierenriem 5 **½
- Dierenriem 6 ***½
- Rider on the storm 1 HC **
- Rider on the storm 1 SC **
- Rooie Oortjes dubbelalbum 10 **½
- Tanguy en Laverdure 26 HC ***
De bijgelezen oudjes:
Wasterlain heeft duidelijk een hoogtepunt bereikt. Het voorgaande Parijs-Dakar-deel was al top, deze Yeren behaalt een even hoog niveau. De reis die je samen met Sarah Spits onderneemt is weer even ondernemend en des werelds avontuurlijk. Openend met een mooi familieverhaal in de prehistorie, de kleine tragedie krijgt op het eind nog een deels mooi, deels pijnlijk staartje waardoor de cirkel mooi rond is. Zelfs al intervenieert de gewaagde fotografe hier en daar, ze kan als individu weinig ondernemen tegen al die scrupuleuze stropers, handelaars en gewetenloze jagers. Sarah observeert en deelt met haar camera al haar ervaringen, je wordt er alleszins bewuster door. Hergé worstelde met zichzelf en zocht ingetogen naar een remedie voor zijn zwaarmoedigheid in Kuifje in Tibet, Wasterlain verbetert de wereld door onze beperkte kijk (anno mid jaren 80 van de twintigste eeuw) te verruimen met confronterende, harde plaatjes. Met een gastrol voor Anne Fosset, de gorilla-vrouw.
- Eeuwige Rijk, Het 1 HC **
- Eeuwige Rijk, Het 1 SC **
- Sarah Spits 4 ****
zondag 1 september 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten