Hautière en Laboutique nemen eerst de tijd om deze pioniersvrouw te situeren door één van haar belangrijkste vluchten te volgen. Terwijl je de rest van haar biografie in verstripte vorm leest, leer je haar vastgeroeste karakter via anekdotes kennen: een afzijdige vrouw die haar mannetje wil staan, zich bewijzen tussen al die geprivilegieerde macho's. Naar het einde toe maakt het levensverhaal een bocht en krijg je een heus spionagegegeven dat dient om Amy's dood te mystificeren of demystificeren. Grappig, want in de historische kroniek achter in het dossier wordt duidelijk dat dit een ingeving was van de scenaristen. De gehanteerde techniek is die van het raamverhaal. Het heden reconstrueert het verleden. Alleen kan je vooralsnog niet invullen wat die Claire uit 2012 met dit vrouwenclubje te maken heeft. Doen de auteurs dit alsnog uit de doeken met betrekking tot andere oorlogsvrouwen? Pierre Wachs is geen hyperrealist, zijn tekeningen met bijpassende inkleuring zorgen wel voor een zekere vrouwelijke heroïek. Mooi.
- Blast ***½
- Kiekeboes, De 137 Luxe **½
- Kiekeboes, De 137 Superdeluxe **½
- Oorlogsvrouwen 1 ***
- Uchronie(s) 13 New Delhi 1 ***
maandag 23 september 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten