Bij Dodier is het eerder de kwestie waar en wanneer hij de lezer zal ontgoochelen. Zo zijn er twee scènes (pagina 17, kader 6 en het open einde) die je moeilijker kan plaatsen. De eerste vanwege de actie, is het daadwerkelijk Babette die Bloks de kamer uitduwt? De afwikkeling daarenboven bevat als belangrijkste vraagteken het onbestraft (?) laten lopen van de dader(s). Je blijft in het ongewisse. De piste met de terug opduikende in het verleden verdwenen vader laat Dodier vaag en onbenut. Alsof er een addertje onder het gras zit en je geen idee hebt waar of wanneer die ergens opduikt, dat terwijl het niet gebeurt. Zo veel negatiefs over Bloks en Dodier? Neen, hoor. De gezapige vertelwijze die in contrast staat met het dynamische vertelritme (woordloze, stille pagina's met een onderzoekende Jerome in beweging, pagina 32, fantastisch), Dodier is een krak. Met daarenboven de sterke dialogen en de vleug humor. Kortom, de typische ingrediënten van een 'doorsnee' Jerome K Jerome Bloks.
- Elsje 6 HC ***
- Elsje 6 SC ***
- Hertz 3 ***
- Jerome K Jerome Bloks 23 ****
Niet enkel Tardi heeft een patent op de eerste wereldoorlogtreurnis. Maël en Kris klagen met hun Moeder Oorlog ook het absurde van dze gruweldaden aan. Met een enquête als dekmantel komen we voor, in en achter het front terecht. Op verschillende fronten zelfs. Intens zijn de beelden. Lyrisch de woorden. Gek genoeg zijn Kris en Maël het sterkst wanneer ze beeldend vertellen op de dubbelpagina 38-39. Grote illustraties geaccentueerd door de snijdende passages. "De oorlog stuurde mijn liefde naar de overkant. Wierp een onoverbrugbaar niemandsland op tussen Eva en mij. En ik liet begaan, ging mijn eigen weg, mijn koffers vol overmoed en aangeleerde romantiek, dingen waardoor ik de trein van de oorlog miste en op het perron van het leven strandde." Maël is losser en slordiger, zou met meer finesse kunnen afwerken waardoor deze derde aanklacht sterker had kunnen zijn. Gelukkig zit er die voortdurende grijs-grauwe sepia-sfeer in die somber de historische tragiek weergeeft.
- Moeder Oorlog 3 ***½
woensdag 28 november 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten