vrijdag 4 maart 2011

uitgePERSt: Merho versus Pieter Aspe

"Merho bewerkt boek 'Grof wild' van Aspe voor 'De Kiekeboes'". Breng vooral de eigen inteelt onder de aandacht, da's de leuze. Op maandag 21 februari start immers de voorpublicatie van de te verschijnen Kiekeboes in Gazet van Antwerpen. De twee auteurs werden samengebracht en beantwoorden dezelfde vragen. Wat opvalt is het vaak naast elkaar praten van de twee, alsof ze apart geïnterviewd werden. Slechts zelden heb je de indruk dat er een interactie is waarbij de één inspeelt op de ander. In ieder geval wordt er gegoocheld met cijfers: Aspe haalt 2,2 miljoen verkochte exemplaren terwijl Merho aan het tienvoud ervan zit.
Opvallend is toch de klemtoon die Merho voortdurend legt op de verandering van de strip. "De reeks is intussen wel geëvolueerd. Ik maak geen kinderstrip, ik maak een familiestrip, zeg ik altijd. En de kinderen van nu zijn niet meer de kinderen van toen."
Naast de op- en ondergang van de auteurs (natuurlijk is dat laatste niet aan de orde) komen ook de kleine dipjes, de correlatie privé-werk (in hoeverre weerspiegelt Grof wild hun echte leven?) en de introspectie (Merho: "Ik kon niet tekenen. Mondjesmaat heb ik het geleerd. Ik heb afgetekend dat het niet netjes was.") aan bod. How to become a billionaire? Hieruit zal je het niet leren.
Geleidelijk leer je geld over de balk te gooien. Gazet van Antwerpen. Jan Bex. 19 en 20 februari 2011.

Geen opmerkingen: