maandag 28 maart 2011

De fillem van Ome Willem: Donnie Darko

Toen me verteld werd dat veertienjarigen een schoolprojectie voorgeschoteld kregen van het mythische Donnie Darko, overmande enige vertwijfeling toch wel deze gewaagde keuze. Is dit wel geschikt voor deze leeftijdscategorie?
Adolescent was ik niet meer toen de film zich op mijn netvlies brandde, wel bleef die waanzinnige beschouwing nazinderen met de herkenbare tienerproblematiek als thema, de ontwreemding tussen jongeren en volwassenen. De nostalgische puberteit loert om de hoek. Donnie Darko, met twee versies in de bibliotheek (in Engeland ooit een director's cut met 10 minuten extra in een euforische bui op de kop getikt) heb ik geen enkele reden meer om na revisie de keuze te (on)verantwoorden.
En nog steeds is-ie even subliem, bevreemdend, onbehaaglijk en fascinerend. Onmogelijk te katalogeren, laat staan Kelly's prent in het David Lynch-kamp te plaatsen.
Wanneer je als volwassene onmogelijk een film kan vatten, hoe breng je dat dan over aan jongeren? Ik was er graag bij geweest, de nabespreking, in de veronderstelling dat de moderator iets aan het donkere geheel zou toevoegen.
Zelden geef ik aan obscurantisme toe, Donnie Darko is de uitzondering. Echte terechte cult.
Donnie Darko. Richard Kelly. 2001. ****½

2 opmerkingen:

MattSmith_Dutch zei

(ik ben zelf 15 , en ik vind dit een van de beste films die ik ooit heb gezien.)
De sfeer , het sur-realistische gevoel dat je door de hele film heen sleept. en de gebeurtenissen in die sur-realistische wereld vind ik geweldig. het is een film waar je lange tijd nog over kan na denken na dat je de film heb gezien.

Helaas denken mijn leeftijds genoten anders over de film(ze beschreven het als "saai" of "slecht" , volgesmij snapte ze het niet helemaal.

Matt

Beauregard zei

Zoals ze zeggen: "in het land der blinden is éénoog koning". Da's nu eenmaal het verschil tussen consumptie en kwaliteit.