Vliegende Azen 1 SC
1917, de Eerste Wereldoorlog, het Westfront. De oorlog wordt niet alleen op land en ter zee, maar ook in de lucht uitgevochten.
Cédric Fernandez is meteen een geducht tegenstander voor Hugault en geeft zelfs met zijn imperfecties dezelfde sfeer weer als je gewend bent in het oeuvre van voornoemd auteur. Enkel de covers springen uit de band en ogen licht art nouveau ingekapseld in het systeem van een speelkaart, zijnde de aas! Binnenin snuif je de sfeer van Edelweiss op en mag je genieten van historische luchtgevechten tussen acrobaten die hun leven wagen om dat van anderen te redden. Thierry Lamy onderbouwt de karakters en zorgt voor genoeg betrokkenheid. Duel tussen dwarskoppen, alvast een goed begin.
28-10-2018
7/10
Roodbaard Integraal 13 HC - LX
In dit laatste tweeluik voeren Perrissin en Bourgne de jonge vrouw Elisa Davis ten tonele, die ontdekt dat haar vermoorde moeder een geduchte piraat was. Om haar moeder te kunnen wreken, verkleedt Elisa zich als jongen en monstert aan op De zwarte valk, het schip van Roodbaard.
Dat Marc Bourgne zich spiegelde aan Patrice Pellerin en zich niet vasthield aan de ouwe getrouwen zoals Hubinon en Gaty, was een goede zaak. Ja, dit is een Roodbaard in een hedendaagser jasje. Helaas gefabriceerd in een verkeerd tijdperk, toen de traditionele lezer minder openstond voor de modernisering van hun helden (dus maar goed dat Pellerin met De Havik zijn Roodbaard-verhaal anders invulde). Helaas kon Bourgne niet een gelijkaardige beroepsernst als voornoemde aan de dag leggen. Gedemotiveerd bekent hij andere projecten te zijn opgestart, net door een gebrek aan erkenning. Het interview voorin legt uit. Het meest in het oog springend zijn Bertails schitterend coverillustraties. Helaas niet gebruikt, gelukkig wel hierin opgenomen. Het geheim van Elisa Davis is een uitstekend tweeluik dat graaft in het verleden van een vrouw die verschillende waters heeft doorzwommen. Ze is een van die weinige sterke vrouwen die haar mannetje staat tussen al dat piratengeweld, duidelijk geïnspireerd op bestaande historische figuren. Het verhaal in het verhaal biedt Perrissin de mogelijkheid op twee fronten te 'strijden'. Enerzijds het voortzetten van Eriks jungleavontuur na de schattenjacht, anderzijds Elisa's reconstructie van haar jeugd. Iemands jonge jaren, altijd een interessant onderwerp om uit te spitten. Bourgne tekent met schwung.
23-09-2019
7/10
U-47 3 SC
De U-47 moet op onderzoek uit, alleen is er een verrader aan boord. Het Franse verzet in Lorient hoopt op die manier een einde aan de onderzeeër te maken.
Dus Dupuis liet U-47 in de schuif liggen en besliste om het zeker niet in het Nederlands uit te geven. Begrijpelijk. Het afgelikte uiterlijk verblindt menig striplezer ongetwijfeld, meer dan holle (fijne) lijntekeningen zijn het niet. De inkleuring probeert extra veel nuances toe te voegen, à la Romain Hugault. Alleen is Hugault niet te evenaren tenzij je van goede huizen bent. Dat geldt niet voor Balsa, noch voor Caniaux. Een geniale strip komt met Arctisch konvooi niet bovendrijven.
23-12-2018
4/10
U-47 4 SC
Nog maar amper terug van een missie moet de U-47 meteen weer terug de zee op. Geen tijd om uit te rusten, net tijd voor een speciale training. Er is een bijzondere actie op touw gezet gericht op de Amerikanen.
Pootje baden en bootje varen, allemaal met één vernielzuchtige intentie: het kelderen van de vijandelijke schepen. Alleen moet je zorgen dat je als duikboot zelf niet letterlijk de dieperik in wordt geboord. Het tekenwerk van Gerardo Balsa is zo karakterloos dat zelfs het zachte kleurenspel van Caniaux de gebreken niet kan verbloemen. Door de dunne potloodlijnen zit er geen diepgang in de gezichten, alle emoties blijven uit. Om de toneelmatige Zimmerspiel-opbouw te doorbreken, wisselt Mark Jennison onderwaterscènes af met een thrillerdrama op het vasteland. Ook daar manifesteert sabotage zich. Helaas, zonder een echt aanvullende waarde. De Amerikaanse tegenaanval valt inderdaad tegen, daar heb je geen Amerikanen voor nodig.
23-12-2018
4/10
Vliegende Azen 2 SC
Terwijl de kemphanen verbeten de concurrentie met elkaar aangaan, krijgt Marais te maken met een onvoorziene ontwikkeling: de verrassende genegenheid van de mooie Gabrielle. Nu moet hij achter zijn masker nog een ander gevecht voeren. Een gevecht tussen woede en liefde.
Lamy en Fernandez staan duidelijk hun mannetje naast Yann en Hugaults Edelweiss. Vliegeniers, oorlog, luchtgevechten, rivaliteiten én vrouwen, wat wil de masculiene lezer nog meer? Dit sleutelboek kondigt de ontknoping aan, protagonisten worden geslachtofferd. Gabrielle bevestigt en verdient meer dan een eervolle vermelding.
11-04-2019
7/10
dinsdag 24 september 2019
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten