vrijdag 26 augustus 2011

Marktbederf: Silvester

Wat is-ie toch gewiekst, Silvio van Silvester strips. Onder het mom van twintig jaar uitgeverij Silvester opent hij de archiefkast (noem het gerust de archief'hangar') om de minder vlottende verkoop aan te zwengelen met kennismakingspakketten.
Alsof je op date gaat, evenzeer blind met een geseald pakket, gelukkig met als ondersteuning de commentaren die her en der gepost worden. Bij een eenmalige gebeurtenis zeg je: Tof, die moet ik aanraden. Wanneer het echter systematisch bijna maandelijks voorkomt, signaleert dat eerder het teken aan de wand. Alsof het schrijnende overschotten betreft.
Silvester strips doet afbreuk aan het opgebouwde fonds. Met het nodige scepticisme hoor je daadwerkelijk de liefhebber klagen. Waarom überhaupt nieuwe reeksen beginnen die wanneer twee titels verschijnen ook het label kennismakingspakket dragen (laatst nog Acriborea 1 en Acriborea 2 voor de introductieprijs van 29,95 in plaats van 33,90)?
Net in een markt waar het draait rond vertrouwen ondermijnt een 'respectabele' speler zijn fundamenten. Ondertussen haalt hij ook de buldozer boven om nog zwaardere schade aan te richten. Wordt vervolgd.
Het betreft de volgende reeksen:
- Arctica 1 en Arctica 2 ***
- Cosa Nostra 1 en Cosa Nostra 2 ***
- Hauteville House 1 en Hauteville House 2 ***
- Major Arcanum 1 en Major Arcanum 2 ***½
- Pijl van Nemrod 1 en Pijl van Nemrod 2 ***
- Okko 1 en Okko 2 ***½

2 opmerkingen:

Tonny zei

Doet ons een beetje terugdenken aan de talent periode die de markt ook bestookte met ene pakket nog goedkoper dan het andere maar intussen wel vergat zijn goede reeksen verder af te werken. Hoeveel stripliefhebbers hebben onafgewerkte reeksen nu niet in de kast staan... en dan komen ze nu opnieuw uit bij een andere uitgeverij en ben je bijna verplicht alles een tweede keer te kopen omdat we nu eenmaal gevoelig zijn aan het uitzicht van onze collectie. Zeg nu zelf, je kan toch geen softcover en hardcover van de zelfde reeks naast elkaar plaasten?

Beauregard zei

Silvester associëren met Talent geeft natuurlijk meteen een negatieve connotatie. Voor menig verzamelaar ligt dat failliet vers in het geheugen, terwijl sommige winkeliers ongetwijfeld niet rouwden om het verlies. Anderen weer wel, gezien zij op die kar sprongen van -ongetwijfeld onaangegeven- gedumpte overdruks.
Van Silvester mag je hopen (gezien er geen precieze drukoplages worden vrijgegeven) dat deze zich niet bezondigt aan het even met de ogen dicht laten verder rollen van de persen. En dus veronderstel je dat het gaat om een verkoopsaanzwengeling om nieuwe kopers voor zijn kar te spannen. En zoals zo vaak moet de 'die hard'-volgeling dat bekopen.
Eén ding moet je Silvester wel nageven: hij houdt het tenminste 'binnen de perken' door het aanbod voor iedereen mogelijk te maken en niet zozeer enkel de obscure alternatieve kanalen in te schakelen.