woensdag 15 februari 2012

Bilals voorbijganger gaat aan je voorbij

Een toch wel absurde titel wanneer je vaststelt dat de 'hedendaagse' legendes zich vijfendertig jaar terug in de tijd situeren. Wat toen brandend actueel was, is nu minder magisch-realistisch en mist daardoor een deel van de sociopolitieke context. Al blijven sommige situaties inderdaad herkenbaar en tijdloos. Casterman groepeert drie Er was eens een voorbijganger-episodes (wat zal gebeuren met de twee resterende 'opvolgers?), gewoon zonder duiding gekwakt in een potpourri waarbij de verhalen voor zich moeten spreken. Bijzonder jammer. Net met een geschiedkundige plaatsing in het historische kader zou je als leek Bilal en Christins werk ongetwijfeld beter appreciëren. Nu zijn ze slechts hereningd. Aan jou, als lezer van nu, om het manifest te absorberen. Bovendien heb je met de hernieuwde inkleuring (ook al in de Oog & Blik-versies) een verzwakking van het origineel. Dat terwijl Bilals oorspronkelijke 'weergave van de realiteit' zwart(gallig) en rauw was, wordt veel met nodeloos effectbejag afgestompt. Zo laat de uitlaat (pagina 24) geen gewone rook meer na. Beter ware het dat Casterman koos voor een zwartwit-uitvoering te kiezen. Je hebt in zo'n situatie eerder het gevoel teruggekatapulteerd te worden in de tijd, het combattante actuele druipt vlugger van de pagina's af. En zo geef je de verzamelaar wél een grondige reden om deze klassieker nog een keer aan te schaffen. Voor de bespreking van de individuele albums, klik door naar Het dorpje dat ging vliegen, Het schip van steen en De onbestaanbare stad.
- Berserk 17 ***½
- Hedendaagse legendes 1975-1977 (Bilal)
- Sophie 3 ***

Geen opmerkingen: