vrijdag 31 oktober 2008

Achter de schermen van Paul Jester (1): What's in a name

Toen er de vraag kwam of er van mijn kant enige interesse was om mij 'te belasten' met het vertalen van titels uit een nieuwe imprint, kon ik moeilijk anders dan niet te weigeren. Na Volle Melk 2 was er nog het eerste deel van Het laatste jungleboek, maar in de humorvijver kon ik mij het meest uitleven. Uit de catalogus van Fluïde Glacial pikte ik een twaalftal titels om van te proeven. Welke zijn eventueel inhoudelijk en commercieel interessant? Dat was de vraag? Gezien het gevarieerde aanbod van deze Franse uitgeverij, werd het een even gevarieerde selectie. De gehanteerde criteria waren natuurlijk persoonlijk en hekelde vooral het Franse non-dessin. Niet de vormgeving telde, wel de trashy inhoud. Vuillemin, Binet, Edika, ze blinken niet uit met hun hoogstaande stripkunst. Welke ik wél naar voren schoof? Toen de Bobo-vis naar boven dobberde, was dat de eerste die we aan de haak moesten slaan. Maar ook het toch wel hilarisch puberale Jean-Claude Tergal. Fris, ontroerend én grappig. Des levens zoals ook Dupuy en Berberian dat beschrijven in hun Meneer Johan, maar dan op een ander niveau.
Welke naam kan je aan zo'n sul als Tergal koppelen? Banaliteit troef, dus wat is er typischer in onze contreien dan Pietje Pietersen of Jan Jansen? Waarom niet Jan Uyttebrouck in navolging van Wim Opdebroek? Zelfs Wouter Porteman had gekund. Verschillende mogelijkheden deden de ronde zonder echt te beseffen dat Tergal ook daadwerkelijk enige symbolische betekenis had. In een pre-Milet tijdperk loopt Jean-Claude rond in een even ordinaire jas als zijn naam, gemaakt van tergal. Vraag het aan jullie moeder en zij zal je wijzen op de voering van een gordijn. Tergal, een synthetische stof die weinig stof doet opwaaien, net zoals het figuurtje. En wat blijkt. Tergal bestaat uit 50% polyester. Enige vivisectie hiervan leverde Paul Jester op. Lekkerbekkend en op zijn Vlaams Polleke Jester. Bovendien even belangrijk, de Engelse betekenis van jester. Hofnar Paul kan eindelijk aantreden!