Inhoudelijk: "1755. Sébastien is een schriel jongetje dat lijdt aan zware epilepsieaanvallen. Zijn fragiele gezondheid vloekt met zijn avontuurlijke karakter. Zijn bezorgde moeder klopt aan bij de vooraanstaande gravin de Senanges die besluit zich over de jongen te ontfermen. Voor Sébastien incarneert de gracieuze gravin alles wat staat voor vrouwelijkheid. Ze leert hem de mores van haar wereld, de meedogenloze aristocratie waar maskerades, liefdesintriges en bedgeheimen de regel zijn. Stap voor stap evolueert ook hun relatie. Sébastien wordt meer dan zomaar een beschermeling."
Wie niet meteen overtuigd is, zal onze bespreking wél helpen: "Bestaat visuele perfectie? Djief lijkt dat in deze Dangerous Liaisons wel te kunnen benaderen. Niet zozeer omdat elk kadertje op zich een weldoordachte compositie bevat, wel door het grotere plaatje waarmee Djief de plaatjes net als één geheel op de pagina presenteert. Hij laat als het ware je ogen dansen op het gedreven ritme van de tekeningen. De uitgestrekte armen met in het verlengde Sebastiens vallende lichaam dat naar beneden dondert, het water in. Je oog volgt vanzelfsprekend de val een prentje lager. Die kronkeling leidt je automatisch naar rechts om groepje toekijkers te markeren. De close-up, mooi in een bolronde plaatsing, eindigt in de sparteling uit het water. Met pagina 4 schiet Djief meteen raak. Dit eerste deel van Dangerous Liaisons zit zo vol met van die ingenieuze composities, het eerste kadertje op pagina 5, ho je oog geleid wordt naar het centrale punt op het landgoed, o zo verwonderlijk knap. Dangerous Liaisons doet vaak aan Samber denken (te beginnen met de tijdsgeest), de doos van Pandora die Djief opent is goddelijk magisch en maakt er een hemels theater van. Nu nog dat artistieke een tikkeltje bijschaven (Sebastiens gezicht, pagina 32, kader 8) en het summum wordt bereikt. Betbeder heeft al een voordeel door te kiezen voor een sterke roman als basis, de keuzes die hij maakt via beschrijvende vakken beklemtonen de kracht van dit tijdloze passieverhaal."
26-09-2018
9/10
zondag 7 oktober 2018
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten