woensdag 16 juni 2010

In zeven haasten: Joviale Hamster

Nog vlug in elkaar gebokst, de achterkafttekst voor de op stapel zijnde Joviale Hamster, totaal van de pot gerukt en weinig betrekking hebbend op het origineel. Vergelijk trouwens bij tijds met de gedrukte versie. Wedden dat er nog kleine 'correcties' op doorgevoerd zullen worden?
Op een herfstige winteravond zag Gotlib tandenknarsend bij het knetterende kampvuur plotsklaps het lumineuze licht. Het was niet Colin (die had er de juiste kleur niet voor), maar wel dé Baden Powell die ten tonele verscheen, nog steeds volgens de traditie in korte broek gehuld ondanks diens respectabele leeftijd. Baden brulde het uit (hij was tenslotte een beetje doof): “Wat zien ik hier, mijn kindeken? Mijn scouts worden bespot, mein kampf ligt er verlaten bij, de gammele tenten zijn ontmanteld. Dus gaat heen en verkondigt het woord over deze nobele inerte beweging door mij indertijd in gang gezet. Vertel de waarheid! Want ik trek me vroegtijdig terug. Een scouïtus interruptus.En dat while my guitar gently weeps.” Het was toen dat Gotlib de pen ter hand nam, steeds bereid om het goede doel te dienen, en met zijn rockversie van “Vrolijke, vrolijke vrienden” de wereld van de scouts actualiseerde en daardoor ons nu nog doet inzien waarom het raadzamer is om onze kinderen voor de televisie te planten dan hen als weerloze welpen achter te laten bij hun leiders met padvinderskuren!
Voor wie wil vergelijken: "Un soir d'hiver, alors qu'il s'était assoupi au coin du feu, Gotlib eut une apparition. Baden-Powell, toujours en short malgré son âge, surgit de l'âtre et hurla (il était un peu sourd) : «En vérité je te le dis, mes scouts sont moqués, les camps désertés, les tentes démontées. Alors je veux que tu dises la vérité sur ce noble mouvement. Maintenant je me casse, j'ai ma guitare qui brûle». Toujours prêt pour une B.A., Gotlib se lança donc dans cette adaptation rock de «Flamme pure, flamme légère». Grâce à lui, grâce à cette désopilante actualisation du scoutisme, vous saurez pourquoi vous préférez que vos
Enfants s'abrutissent devant la télé plutôt que de se dévergonder chez les louveteaux."

Joviale Hamster. Glad IJs. September 2010.

Geen opmerkingen: