zondag 2 december 2007

Le Big Bang d'Efterklang

Als voorbereiding op vanavond de volgende Deense ode bovengehaald. Na een wonderbaarlijk optreden schreef ik in een roes twee en een half jaar geleden het volgende verslag: De verlevendiging van een betoverende plaat
Af en toe krijg je zo’n CD in handen gestopt om je gezichtsveld te verruimen. De reden: Efterklangs (Tripper) programmatie op het Domino-festival van de AB op maandag 11 april 2005. Al worden ze in één adem genoemd met Sigur Rós en Múm, hun vermenging van de gevoeligheden uit de klassieke muziek met de hedendaagse esthetiek van cybertechnologie laten je via een andere opzwepende manier magisch wegdromen met ritmische repetitieve muziek. Zoals Björk deed op Vespertine en waar McKean en Muth deels in slaagden op Adrift & Salient.
Hoe kan je zo’n bezwering overbrengen op het podium? Met de idee van twee computernerds achter een Appletje te zien, voortdurend geluiden samplend, verwacht je niet meteen een bevestiging van hun orchestrale kunnen. Twee toetsenisten, waarvan één de zang op zich nam, een drummer annex trompettist, een violiste, een schuiftrompettist en een sampler, vormen bijna het volledige ensemble. Samen recreëerden ze de soms speelse, soms melancholische sfeer van Tripper. Zelfs zonder de live bijdrage van de twee Amina-leden of het koor waarmee ze Tripper opnamen, leek het alsof je je huiskamer vol hightech materiaal niet verlaten had. Maar dan wel aangevuld met het jeugdige enthousiasme van de band en de ambiance in de zaal. Het plezier waarmee Mads Brauer en co hun ziel voor een tachtigtal minuten met een verrast publiek deelde, werd duidelijk geapprecieerd. Waardoor de jonge garde licht gegeneerd verder trakteerde met hoogtepunten als prey & predator, swarming en step aside.
Eén bendelid visualiseerde de geluidenstroom: Karim Ghahwagi. Deze filmmaker werkt tegendraads in vergelijking met Philip Glass en The Photographer. Niet het componeren van muziek op filmarchiefmateriaal staat centraal. Omgekeerd projecteert hij op een repetitieve manier beelden die je in de ban houden. Pantserkruiser Potemkin. Metropolis. Georgio Moroder mag concurrentie verwachten. Helemaal te gek werd het toen andere vormen van beeldcultuur passeerden: stripverhalenfan Ghahwagi selecteerde op flarden uit Clive Barker-comics, V for Vendetta en zeer nadrukkelijk Signal to noise van de grote multimedia-artiest Dave McKean.
Efterklangs optreden was allesbehalve droog en saai. Twijfelde ik voordien nog om Tripper daadwerkelijk aan de verzameling toe te voegen, na de voorstelling de verzorgde limited edition met twee extra video’s aangeschaft.
Bravo Domino.
Efterklang. 11 april 2005. Domino Festival. Ancienne Belgique. Brussel.

Geen opmerkingen: