Het is makkelijk af te komen met 'gratis' uit te delen stripjes in de gespecialiseerde (boek)handel wanneer de medeorganisator deels opdraait voor de kosten (lees: de handelaar zelf). De gemiddelde aankoopprijs per weggeschonken 'tijdschrift' is net iets meer dan een euro. De klant zal er wél bij varen. Als tenminste nieuwe klanten hierdoor aangesproken worden om deze andere, voor hen onbekende reeksen, die ze anders niet meteen zouden uitproberen, te laten ontdekken.
De keuze was gevarieerd en deden sommige spelers niet mee aan het spel. Standaard Uitgeverij, Ballon Media (Dupuis, Dargaud, Lombard) en de andere distributiegroep SDLC (Glenat, Casterman; Daedalus uitgezonderd) sprongen niet op de kar. Marketinginvesteringen zijn niet aan hen besteed.
Gratis boekjes weggeven, het is een tweesnijdend zwaard. Veelal hebben de echte fans enerzijds hetgeen aangeboden wordt al. Alleen Dwarf was daarop de uitzondering. Met een titel van nog geen twee maanden oud kan je scoren. Al stuikt daardoor de reguliere verkoop compleet in elkaar. Anderzijds ben je nooit verzekerd van enige return. Hoeveel nieuwe klanten levert het daadwerkelijk op. Sceptisch zijn kan geen kwaad.
Waarom dat pessimisme? De strip wordt extra in de kijker gezet, meer hoeft dat toch niet te zijn? Al bleef dat qua nationale persinvulling vrij beperkt.
Een extra ergernis was alvast dat niet enkel de stripspeciaalzaak het afhaalpunt bleek te zijn. Wil het lukken dat grossist Fnac ook mocht instappen in het promoproject. Een begrijpelijke keuze voor de commerciële spelers als uitgever en distributeur. Een pijnlijke concurrent voor de echte speciaalzaak.
zaterdag 5 mei 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten