woensdag 2 januari 2013

De autoreportages van Margot

Het geheim van de Traction 22 is niet meer dan een exploitatiestripje dat teert op het succes van de klare lijn. Olivier Marin en Emilio van der Zuiden graven zich doelbewust zo in in dit soort tekeningen zodat de potentiële koper met een aha-erlebnis de traditionele stijl gunstig ervaart en op de auto-kar springt om het niemendalletje aan te schaffen. Naast dit kenmerk ligt de klemtoon trouwens op nog twee andere hormonale elementen waar de mannelijke bevolking niet ongevoelig voor is: auto's (een mythische in dit geval) én vrouwen. Margot staat voortdurend te showen, valt wel eens of komt in een netelige positie terecht waardoor ze uitdagend de kijker doet blozen (de suggestieve voorkaft voorop). Hou je daar rekening mee, dan kwijten de auteurs zich uitstekend van hun taak. Het romantisch speurdersrommannetje dat ze hierrond verzinnen neem je d'r als zoete koek bij. Overdreven en onwaarschijnlijk, zo mag je het bestempelen. Het geheim van de Traction 22 is een functionele verkoopsstrip. Stoere vrouwen en rondborstige mannen zijn de dragers van dit hormonaal exciterende auto-avontuur, een geactualiseerde versie van Michel Vaillant (wie duikt daar op pagina 16 samen met Julie Wood op?) in een oubollig klarelijn-kader. De glans die Berthet verloor in alle nazaten van Pin-Up wordt hierin terug opgepoetst met een vermakelijke en overdreven onwaarschijnlijkheid. Als je daar geen ogen naar hebt, kan je beter bij de Playgirl terecht. Ondanks een verhaal toch eerder een uitkijkboek. 2CV voor een boegbeeld, Een flut verhaaltje van twee keer niks met een sabotagezaak als voedingsbodem, echt veel spanning (buiten de kleedjes van Margot) valt er niet te beleven. Toch derft dat de pret niet. De autotechnische esthetiek van Marin en Callixte brengt je sfeervol terug in die tijd van vooruitstrevende designwagentjes zoals oa het 'geitje'. Statisch overacteren, da's de boodschap voor modelpop Margot, liefst met opengesperde mond vol verbijstering. Concreter zie je op de voorkafttekening zo'n opa staan (of bewegen) in een wel erg ongemakkelijke houding. John Travolta en Staying alive achterna? Al snel leg je de focus op de gestroomlijnde bolides die niet altijd even praktisch waren, ze verdrijven tenminste de saaie eenheidsworst van nu. Vroem, vroem.
- autoreportages van Margot, De 1 ***½
- Arq 13 **½
- Arq 14 **½

Geen opmerkingen: