Een gewone strip van Kyle Baker? Vergeet het maar. Baker geeft de strip in het algemeen steeds een meerwaarde door zijn aanpak, inhoud en verbeeldingskracht. Zo pluist hij de slavenopstand geleid door Nat Turner uit, een gruwelijk relaas van een massamoord op 21 augustus 1931. Toch gebeurt dat niet zo maar. De oorzaak en de aanleidingen worden duidelijk voorgesteld, beginnend met de verschrikkelijke gevangennemingen in Afrika, het helse traject dat ze moeten afleggen tot aan de boot, de vernietigende zeereis met haar talloze slachtoffers, om uiteindelijk te belanden in 'het beloofde land' Amerika, waar de slavernij op hen wacht. Géén Kunta Kinte-romantisch beeld van overleving en overlevering, wel een mokerslag die boekdelen spreekt. Eén man neemt zijn recht in handen en weet anderen te bezweren mee te doen in de opstand. Wat volgt is een even gruwelijke slachtpartij. Kleurling Baker kiest er bewust voor Turner niet te verbloemen. Diens daad blijft verachtelijk en je vraagt je af wat deze op zich binnen het bewustzijn heeft teweeggebracht. In ieder geval portretteert de auteur de vrijheidsstrijder op een menselijke manier. Steeds woordloos passeren de levensfragmenten episodisch. Met af en toe ertussenin de visie van Turner zelf. Diens woorden, neergepend voor de finale executie, tonen een man met een enorm intellect. Een zwarte die onder de invloed van de Bijbel zich profileert als de nieuwe heiland. Een man die over datgene beschikte waar de blanken zo bang voor waren: kennis. Nat Turner, de strip, is fantastisch. Echter had Baker Turners gedachtengangen het best gescheiden gehouden. Ze vullen vaak de beelden aan, maar de gewichtigheid blokkeert net dat snelle ritme. Toch één en al lof voor dit groots voorbeeld van hoe strips in wezen anders kunnen zijn! Lees zeker ook Bakers vermakelijke voorwoord.
Nat Turner. Kyle Baker. Abrams. 2008.
maandag 26 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten