Extra publiciteit voor het medium, dat verdient een aanmoediging. Met een mooibekkende artikeltitel, toch altijd goed om mee uit te pakken! Alleen mocht dat een ietsje genuanceerder zijn. Volgens Van Dale staat "hip" voor "modern, eigentijds". Het is niet omdat meisjes doelgerichte reeksen als Mooie Navels en Dance Academy kopen, dat je meteen kan stellen dat de hippe honger gestild is. Die boeken tonen aan dat de versplintering van de markt een eigen publiek bereikt. Net zoals dat bepaalde manga's een even grote kans hadden om jongeren een andere beeldtaal te leren, met beperkt succes, o.a. door een gebrek aan opvolging en niet geslaagde marketing/distributie.
Dat de verkoopcijfers grotendeels opgekrikt worden door die ene titel (Amoras) is natuurlijk vervalsend. Die tijdelijke trucjes werden reeds eerder met succes door Amerikaanse uitgeverijen toegepast (bv. De dood van Superman), dus waarom het hier eveneens niet exploiteren met de dood van Wiske? Een zogezegd volwassener benadering!
Wat als die 'nieuwe' of 'herwonnen' Amoras-lezers van een kale reis terugkomen?
Met een boutade als "De strip is eindelijk volwassen geworden" vraag je je af waar die volwassenheid in zit. In de jaren zestig-zeventig had je reeds de volwassen underground- en opkomende auteur-strips. Heden ten dage word je overspoeld door 'graphic novels' die meer mature thema's aansnijden. Zit daar zo veel meer volwassenheid in, rekening houdend met de vaak onvolwassen, infantiele tekenstijlen (bij gebrek aan beter) en kinderlijke onvolmaaktheden? Of duidt die volwassenheid op de commerciƫle waarde van het medium? Als Brecht Evens toch tot de internationaal erkende artiesten behoort, waarom moet deze volwassen jongen dan nog financieel door de staat ondersteund worden? Grow up!
Hip is trendsettend, hip is modieus. Vooralsnog is dat voor de gehele stripwereld niet echt van toepassing.
woensdag 30 oktober 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten