Standaard Uitgeverij maakt een gewaagde sprong in de tijd en geeft het artistieke team Legendre-Cambré de vrijheid om een zeer geladen volwassener Sus & Wis te produceren. Er vallen doden (echte), het bloed vloeit, de toekomst is erg somber en er is de aankondiging van Wiskes (mogelijkerwijze) dood. Hoe zwartgallig kan je zijn? Dit eerste deel levert niet de verhoopte introductie op. Een waas van mysterie hangt rond de realiteit. Zal Legendre ooit onthullen hoe de wereld zo ge(d)evolueerd is of moeten we dit als vanzelfsprekend aannemen. Sus & Wis verdwijnen via de teletijdmachine en (be)landen slechts enkele dagen verder in Amoras. Heeft het instrument haar functie verloren? Trouwens, als het er daar, net als in de rest van de wereld, zo slecht aan toegaat, hoe komt het dan dat ze al die jaren incommunicado bleven. Een hulpkreet (van Antigoon) is vlug verstuurd. Enerzijds kiezen de auteurs voor een meer mature aanpak, terwijl anderzijds Krimson zijn archetypische kuurtjes blijft hebben (de pliienslikker) als komische noot. Ondanks de zesenvijftig pagina's ben je dus vioorlopig niet veel wijzer geworden. Veel actie, dat wel, allemaal op korte ruimtes, alsof er van het kastje naar de muur wordt gesprongen. Cambré en Legendre krijgen de kans om iets unieks te creëren. Voorlopig blijft het voordeel van de twijfel zweven. Waarom überhaupt voor een belachelijke Engelse ondertitel werd gekozen, is een raadsel.
- Amoras 1 ***
- Marie der Draken 2 ***
- orde van de drakenridders, De 11 ***
Waarom, o waarom toch kiezen voor de meest acommerciële voorkafttekening om een album aan te prijzen? Een voorbereidende studie past inderdaad met deze Vroeg werk-titel, alleen dekt zze de lading niet. Hogenbirk maakt hierdoor zijn eigen frivole, vrolijke stijl monddood. Negeer daarom onmiddellijk en vat het binnenwerk aan. Deze bundel hervat Hogenbirks eigen eerdere uitgave, het stoort niet. Herlezen blijft leutig met deze knorrige, levensgenietende vrouwenloper in de hoofdrol. Het desbetreffende genie heeft bovendien een verrassend gevoel voor humor, alleen weet zijn omgeving dat niet altijd te waarderen. Hogenbirk tovert met een simpel palet (een bruine steunkleur) een toepasselijke Rembrandt-wereld op papier. Dichtbij de leefwereld van de schilder. Roozen en Hogenbirk spitten sleutelmomenten en -figuren uit Rembrandts leven uit met een vermakelijke insteek. Daar word je nu eens vrolijk van.
- Rembrandt (Hogenbirk - Roozen) 1 ****
- Snippers 1 ***
woensdag 8 mei 2013
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten