De gestrande pennenzak is meer dan een geslaagde product placement. De gestrande pennenzak is de ode aan het oeroude Jommeke-principe: het vanzelfsprekende avontuur veroorzaakt door een typische omwisseltruc. Hanteert Gerd Van Loock een weinig origineel uitgangspunt door op zijn Kiekeboes annex Piet Pienter en Bert Bibbers Gilles Bates met zijn googleglassbril te laten opdraven? Van Loock zet de computergigant meteen naar zijn hand door er woordgrapjes en versprekingen aan toe te voegen. Wat te denken van de ironische knipoog naar het goedkope witte zand uit de doe-het-zelf? Of 'Ik ben geen mol' (10) dat meteen bij de slimste kop een licht doet branden. En zo kom je dus toch in het Belgische Mol terecht met hun receatiecentrum Zilvermeer. De aanleidende inleiding is geslaagd. Wat dan volgt is de typische machtswellust – zogezegd voor het universele goede doel – die zich ten koste van de vrijheid opdringt. Wat voor Jommeke en c° een pleziertrip moet worden, eindigt door sabotagedaden in een nachtmerrie. Grappig (Filiberke en het achtervolgende huiswerk), stereotiep (de verdwenen pennenzak), misdadig (de saboterende kampeerders) en bovenal avontuurlijk met veel achtervolgingen. Het mag gezegd, het Zilvermeer wordt uitstekend in de verf gezet. Maar dé apotheose is ongetwijfeld de onverwachtse eindclimax. Zo natuurlijk had je deze verrassende reclame niet zien aankomen. Proficiat!
- I.R.$. Team 3 **½
- I.R.$. Team 4 ***
- Jommeke 270 ****
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten