donderdag 21 november 2013

Wat hebben Jerusalem en Amoras met elkaar gemeen?

Vierenvijftig pagina's krijgen Legendre en Cambré om uiteindelijk bitter weinig te vertellen. Ja, er gebeurt onderweg van alles zonder dat het voorlopig tot iets groots bijdraagt. Geen situatieschets, wel tegen 150 km/u razen doorheen de plot met verspringingen van de ene naar de andere protagonist. Het zijn allemaal van die langrekkende foefjes die het feuilleton moeten voeden met holle fraseringen om (waarschijnlijk) uiteindelijk als een uitgebarste bubbel vast te stellen dat het toch niet zo veel voorstelde, de marketingheisa. Terwijl menig de auteurs ophemelt en hen zelfs niet eens het voordeel van de twijfel gunt, maar hen doodleuk blindelings volgt in deze 'unfoldende' saga, durft een ander toch te opperen dat het niet meer is dan een scheet in een fles water. Iets waarvan je achteraf zal zeggen dat er behoorlijk wat elementen aan bod kwamen, zonder dat ze degelijk werden uitgewerkt. Legendre heeft nu genoeg gegoocheld met spielereien, het wordt tijd dat hij met iets concreets over de brug komt. We zijn echter nog maar twee albums ver, waarom zich haasten? Cambré springt mee op die trendy trein en komt viriel uit de hoek. De combinatie modernisme-karikaturalisme is niet altijd even geslaagd (de kuisploeg op plaat 22 tegenover de geestesgestoorde op 24). Amoras ontketent misschien een omwenteling binnen het logge Standaard-apparaat, revolutionair is het niet. Storend, de aflopende tekening op plaat 7 die niet helemaal aflopend is (let op de inkleuring die ook bovenaan stopt met een witte strook). Interessant: kadertje 9 van plaat 16: waarom zijn de inktlijnen ineens vervaagd? Skinnies versus fatties. Om het hip en modern te maken zijn zij de mageren en de vetten van weleer. Een veelzeggende beschrijving: Deze vond ik naast het skelet van een soldaat in het wrak van een tank. Concreter kan welhaast niet. Storend (23-3). Eveneens storend (25-3): het onderste tekstkadertje zorgt ervoor dat je naar beneden doorleest terwijl de actie naar links verplaatst. Een gelijkaardige fout: plaat 47, kader 1.
- Amoras 2 ***
- Amoras 2047 2 Luxe (linnen) ***
- Amoras 2047 2 Luxe (velours) ***
- Bessy 154

Geen opmerkingen: