De lijkwade 1 (Liberge) uit 2018!
In de XIVe eeuw op het platteland van Troyes, is Lucie een jonge non die binnenkort haar geloftes aflegt. Haar neef, Henri, de bisschop van Troyes, is er het hart van in, maar ze staat onder de bescherming van Thomas, de prior van de abdij van Lirey.
Nooit fan geweest van Eric Liberge? Dan moet je dringend je oordeel herzien. Wat hij in de Lijkwade laat zien is buiten-aards. Wat een accuraat vleselijk realisme, summier de duistere middeleeuwen in sombere grijstinten evocerend. Toen bijgeloof schurkte aan afgoderij, toen hand in hand ging met verworven macht. Via twee kampen tonen de auteurs de vrije interpretatie van een geloofsbeleving. Met een lichte ondermijning van de Christelijke waarden. Gelukkig is er nog eentje zuiver van hart om zich te verzetten tegen dit optische bedrog. Liberges grauwe parels zijn een lust voor het oog, het grijs als steunkleur laat je in de miserie baden. Lirey, 1357 doet sterk denken aan Drie Christussen, desondanks is het een openbaring.
31-10-2019
9/10
Stomp 3 HC - LX
Dit derde deel van De spoken van Knightgrave van Stéphane Colman en Maltaite vormt het slotakkoord van het verleden van een van de beruchtste slechteriken van het Frans-Belgische stripverhaal. Veel meer dan een hommage: een openbaring.
De Stomp-zinnigheid van het tweede deel wordt hierin een beetje uitgewist, al blijkt vooral dat het opener moeilijk te evenaren valt. Colman herpakt zich, alleen beeldt de scenarist zich in dat door voortdurend te verspringen in de tijd en door scènes uit de beginfase vanuit een licht ander perspectief te recapituleren, je alsnog iets memorabels neerpent in een poging op een moderne manier de psyche van een psychopaat blootleggend. Niet dus. De enquête wordt nodeloos complex gemaakt, de figuur van Stomp kruipt niet in je vel. Het filmisch uitbeelden van Maltaite compenseert hert inhoudelijke en emotionele gemis.
01-11-2019
7/10
De huivering 2
Meesters in het morbide Patrick Cornelis (tekeningen), Tom Thys (scenario) en Shirow Di Rosso (inkleuring) stellen deel 2 van De Huivering voor.
Patrick Cornelis, een buitenbeen op de Nederlandstalige stripmarkt. Vastberaden blijft hij op eigen houtje (weliswaar met steun van heel wat internetbackers) zijn ding doen. Naast zijn Virus-project is ook ruimte voor macabere of 'Huivering'wekkende verhalen. Scenarist Tom Thys viert drie keer mee. Een stripscenario en twee uitgeschreven kortverhalen, beiden verrijkt met bloeddoorlopen illustraties van Cornelis. Proteïnen is zo'n overlevingsverhaal waarbij de survival of the fittest je alle grenzen van fatsoen doet verliezen. De ontknoping zorgt voor zo'n typische House of horror-ontknoping. Doe een wens is de weerspiegeling van de Faust-val. Verkoop je je ziel aan de brandende duivel, moet je op de blaren zitten. Cornelis' realisme is niet perfect en leunt aan bij de Franse middenmoot, het is vooral zijn inzet en doorzettingsvermogen die respect afdwingen. de Huivering, griezelen maar.
31-10-2019
6/10
Bug 2
Van het grootste serverpark tot de kleinste usb-stick: op onverklaarbare wijze is het geheugen van alle digitale bronnen op aarde plots gewist. De wereld staat stil en is helemaal van slag. Al snel wordt de link gelegd met de terugkeer van de bemanning van een verkenningsmissie naar Mars. De enige overlevende draagt een alien in zich en lijkt alle verdwenen digitale gegevens te hebben ‘geërfd’. Hij wordt de ultieme inzet van een nietsontziende strijd tussen staten, bedrijven, misdaadorganisaties, religies en zelfs gewone mensen.
Een nieuwe Bilal lezen was vroeger een openbaring, een ontdekking zelfs. Nu leest elk boek als een opdringerige beproeving. Dat de man zich in een hoekje bezighoudt desnoods met zelfgemaakte filmpjes of documentaires over het verval en de degeneratie van de mensheid, alsof hij net dit soort strips een omwenteling kan teweegbrengen terwijl hij de bankrekening laat doorspekken met 'kunst'zinnige illustraties die artificieel werden samengesmolten tot een pseudo-intellectueel verhaal. Bilal leutert er maar op los en neemt al het leesplezier weg, deels ook door de verschrikkelijke lettering die soms amateuristisch gehanteerd wordt. Het imperium van Bilal is al lang in elkaar gestuikt, het wordt tijd dat de koper Bilals nihilisme eens goed afstraft!
02-11-2019
4/10
Simon Hardy Collector's pack 1-4
Gelimiteerde oplage. Ieder album bevat één compleet verhaal. 1961. Een Boeing, met Amerikaanse militairen en burgers aan boord, wordt door een MIG neergeschoten in de lucht boven Chabahar, een staat in Zuid-Iran. De Verenigde Staten beschuldigen de president van de jonge republiek ervan de aanstichter van de aanval te zijn. De internationale situatie is explosief.
Over VN-missie: Brremaud en Leclercq kiezen duidelijk voor retro en kopiëren de grammatica van de bombastische, oubollige klarelijnstrips die in de jaren vijftig-zestig van de twintigste eeuw furore maakten. Een gelijkaardige sfeer à la Lefranc en Blake en Mortimer welt op bij het doorbladeren van het boek, je pikt de vintage heropflakkering meteen op. Is het meteen liefde op het eerste gezicht? Neen, want vrij snel zakt het nostalgische deeg in elkaar en wordt duidelijk dat Leclercq de regels van de basisanatomie nog niet in de vingers heeft. Dat hij qua perspectieven ook vaak de mist in gaat. En dat zijn inkleuring vaak combinaties opdringt die moeilijk te rijmen vallen. Bovendien is het scenario van Brremaud zo cliché en zielloos dat deze missie voor jou zo snel mogelijk moet eindigen. Helaas is voor 'fans' één DS Citroën reeds voldoende om het aan te schaffen. In het land van blinden is éénoog koning. Over 2 Gevaar in Napels: voor Amiya heeft Frank Leclercq zich duidelijk gebaseerd op een vrouwelijk Juillardachtig Blake & Mortimer-personage. Dit is grafisch zo beschamend arm waarbij alle dynamische regels van het verhalenvertellen aan de laars wordt gelapt. Retrolezers vragen misschien niet liever, een heropvoedingskamp zou hen alsnog de ogen kunnen openen. Zo cliché, zo amateuristisch, zo on-21ste eeuw. Wie doet beter? Jij, ongetwijfeld. De shock zorgt voor een bevrijdend ontwaken. Lachwekkend, de ontknoping. Over Veel liefs uit China: wie wil zijn Blake en Mortimer-honger niet bevredigd zien worden? Kan dat met Simon Hardy? Neen! Dit is de pijnlijke kopie vol fouten, beschamend dat Brremaud zijn schrijversreputatie ondermijnt met dit uiterst flauwe afkooksel. Bovendien kan Frank Leclercq niet eens tippen aan André Taymans. Pagina 42, kaders 7-8-9-10, een toonbeeld van hoe het absoluut niet mag qua compositie en het verknoeien van een natuurlijke leesrichting. Veel liefs uit China, pijnlijk amateurisme. Over Achtervolging van de Austin Martin: net wat je nodig hebt: klare lijn-klonen die niet weten hoe ze een strip moeten maken. Oké, echt ver weg van Zanon en Vanderhaeghes Harry Dickson zijn Brremaud en Leclercq niet verwijderd, om het niveaudal maar aan te geven. Zonder gevoel, zonder inzicht, zonder finesse. Zelfs de opvoering van Kwabbernoot op pagina 13, kader 8 doet pijn aan de ogen. Zelfs na vier delen nog altijd even amateuristisch. Beschamend.
31-10-2019
3/10
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten