Uit het vijfde deel van Gilles de Geus De Batavia, Kolk en de Wits mythische en klassieke meesterwerk (naast De revue, dé Nederlandse Asterix.
L 32 x H 43. Zwartwit, inkt.
Ondanks de degelijke inkleuring wordt het uitstekende werk van Kolk niet extra in de verf gezet, iets wat normaal net met dat likje toevoegd moet worden. Kolks tekeningen in zwartwit zijn krachtig, dynamisch, vloeiend en ontzettend beweeglijk. Een souplesse die hij tevens uitdrukkelijker maakt door de zwierige pagina-opbouw. Bekijk plaat 24 en geniet van de glooiingen in de golven, de dwarsheid van het hout, de gekruiste regen, bewegend in die wirwar van composities: het worstelende en dobberende personage Gilles. Een storm die je levendig voelt door het ritme van de continu veranderende camera-standpunten. Zo hoort het. Bovendien zit je met een bezwerend moraal-verhaal. Waar staat die leuze voor en hoe kan ze vernietigd worden? Kolk en de Wit slagen erin om je te laten schateren naast de tragiek van het drama. Commercieel was De Batavia als titel misschien de beste keuze, de camee verdiende beter.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten