maandag 27 augustus 2012

Urasawa te herkennen in Ayako

Ken het verleden om het heden te begrijpen. In dat opzicht is Tezuka enorm belangrijk. Hij is immers de godfather van de (Japanse) manga die het pad effende voor genie Urasawa. De polemiek die hij veroorzaakt met zijn fictieve weergaves van de werkelijkheid drukt je met de neus op de feiten. Enerzijds toont hij keihard hoe wreed de mens in elkaar zit, anderzijds relativeert de artiest door het in een begrijpende context te plaatsen. Het levert een voedingsbodem op om talrijke discussies te starten over morele kwesties, opvoeding, cultuur en gezag. Oplossingen reikt hij niet aan, hoewel blijkbaar iedereen, op de zuivere vorm van Ayako na, op een of andere manier berecht wordt. Huiveringwekkend en wreed, fascinerend en confronterend. De naakte Ayako raakt je kouwe kleren wel.
- autoreportages van Margot 3 ***
- Ayako 3 ****
- Paarden van de wind deel 2 ***

Geen opmerkingen: